HOLISTYCZNE PODEJŚCIE DO ZDROWIA DZIECI

Znacie takie dzieci, które cały czas są przeziębione? Gil z nosa, kaszel… Ledwo dziecko wyzdrowieje a za kilka dni znów chore. Automatycznie sięgamy po leki zbijające gorączkę czy niwelujące inne objawy chorobowe. Prawdopodobnie każdy rodzic chce pomóc swojemu dziecku jak najszybciej. I nie ma w tym nic złego… Gdyby nie to, że zazwyczaj kończy się to na zażegnaniu problemu, a nie na jego rozwiązaniu. A problem nie rozwiązany lubi o sobie przypominać w ten lub jeszcze bardziej wyrafinowany sposób – jak np w przypadku powracającego przeziębienia czy trudniejszej choroby. Większość z nas myśli, bo taki zresztą jest ogólny trend, że wszelkie wirusy i choroby pochodzą ze świata zewnętrznego i nie mamy żadnego wpływu na to, czy nasze dzieci zachorują czy nie. A z naszej perspektywy temat jest głębszy.

Podczas realizacji naszego projektu zapytaliśmy wielu ekspertów od zdrowia, reprezentujących szersze spojrzenie niż tylko medycyny zachodniej-akademickiej, o to czym jest choroba i dlaczego się pojawia. Zobaczcie sami co mają na ten temat do powiedzenia.

Choroby dzieci według Ajurwedy

Kaumarabhrtya to specjalna gałąź ajurwedy, dedykowana pracy z dziećmi. Radzi sobie ona bardzo dobrze nie tylko z takimi dolegliwościami jak przeziębienie czy kaszel, ale także astma, autyzm czy ADHD. W ajurwedzie dużą uwagę przykłada się do wzmacniania systemu odpornościowego i nerwowego ziołami – tak aby organizmowi łatwiej było dojść do homeostazy. Zobacz film, w którym lekarz ajurwedyjski dr Partap Chauhan opowiada o leczeniu dzieci w ajurwedzie.

Choroby dzieci według Totalnej Biologii

Według totalnej biologii choroby dzieci zwykle wynikają z problemów emocjonalnych rodziców. Mogą być na przykład związane z trudnymi sytuacjami, które wydarzyły się w tzw. okresie Projektu – Celu (9 miesięcy przed poczęciem, cały okres ciąży i pierwszy rok życia dziecka). Jest to okres, w którym rodzice nieświadomie tworzą plan na życie dziecka.

Być może z punktu widzenia medycyny akademickiej to brzmi niesłychanie. Wszystko to ma jednak swoje biologiczne uzasadnienie. Rodzice z problemami, zestresowani – nie są w stanie zapewnić swoim potomkom bezpieczeństwa.  W takiej sytuacji dziecko to wyczuwa i przejmuje emocjonalne problemy rodziców do swego ciała – nijako ratując ich w ten sposób przed tymi konfliktami, po to, aby zapewnić sobie przetrwanie. Oczywiście dziecko może mieć także swoje własne emocjonalne problemy, ale w pierwszych latach życia zdecydowana większość z nich, to problemy rodziców. 

Dzieci w Ustawieniach Systemowych

Bardzo często rodzice chcą pracować z problemami swoich dzieci metodą ustawień systemowych. W takich sytuacjach zawsze pracuje się z rodzicami, a nie z dziećmi. Jest tak, ponieważ z punktu widzenia ustawień systemowych Berta Hellingera, dzieci są zawsze niewinne.

Zobacz film, w którym Mirek Czarko-Wasiutycz, terapeuta ustawień systemowych, opowiada o swoich doświadczeniach w pracy z dziećmi.

Podejście ustawień pokrywa się z  podejściem psychobiologii (synteza totalnej biologii, recall healing, biologiki, nowej germańskiej medycyny). Zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku, dzieci przejmują emocjonalne konflikty rodziców i nierozwiązane sprawy przodków.

Dzieci i wczesna trauma

Koncepcja wczesnej traumy mówi, że w terapii należy przyjrzeć się życiu dziecka od samych początków jego istnienia. Podobnie jak w psychobiologii – bardzo ważną rolę odgrywa tu cały okres ciąży, poród, a także zdarzenia, które miały miejsce w pierwszym roku życia dziecka. Jeśli na przykład poczęciu dziecka towarzyszyła przemoc fizyczna, może czuć się ono niechciane, odrzucone. To wszystko w konsekwencji może sprawić, że dziecko przestanie się dobrze rozwijać. Posłuchaj co na ten temat do powiedzenia ma prof. Franz Ruppert, psycholog pracujący głównie z wczesną traumą.

Jak pracować z dziećmi?

Jak widzisz, Richard C. Overly dużą wagę przykłada roli opowieści w wytłumaczeniu dzieciom zachodzących procesów. Podobnie jest w przypadku Psychobiologii – tam również opowieść może mieć działanie terapeutyczne.

Praca z dziećmi w Totalnej Biologii

Przygotowaliśmy darmowy odcinek z kursu Akademii Psychobiologii, podczas którego dr n. med. Marzanna Radziszewska-Konopka opowiada o tym, jak można pracować z problemami dzieci z punktu widzenia psychobiologii.

Kilka istotnych informacji:

  1. W przypadku dzieci poniżej 12 roku życia w proces dochodzenia do zdrowia dziecka powinni być czynnie zaangażowani rodzice lub inni członkowie rodziny – na przykład dziadkowie. Jeśli dziecko ma więcej niż 12 lat, zaangażowanie rodziny jest również bardzo istotne, ale można też już pracować bezpośrednio z dzieckiem.
  2. W przypadku małych dzieci można pracować z nimi podczas snu. Podświadomy mózg działa 24 godziny na dobę, więc z powodzeniem można wytłumaczyć dzieciom temat przez sen – z wykorzystaniem opowieści czy bajki terapeutycznej. W trakcie opowieści dobrze jest wykorzystywać metafory.
  3. Nie używamy terminologii medycznej. Nie mówimy: masz zespół Aspergera, masz cukrzycę itp. Opisujemy objawy – kaszlesz, dusisz się, boli cię ręka, masz swędzące plamy na skórze, masz problemy w kontaktach z rówieśnikami itp.

Szczegółowy schemat rozmowy z dzieckiem przez sen znajduje się w filmie poniższym.

Zainteresował Cię ten temat? Zapraszamy do zapoznania się z całym modułem kursu Akademii Psychobiologii „Dzieci – choroby, problemy wychowawcze, społeczne, szkolne”. Cały moduł to aż 11 filmów i prawie 7 godziny wiedzy, które pozwolą Ci lepiej zrozumieć swoje dzieci i powody ich problemów.

Tekst: Magdalena Marek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *